October 11, 2011

10 Tip Peroleh Sahabat Sejati


10 Tips Peroleh Sahabat Sejati

1. Jangan hancurkan ikatan persahabatan hanya kerana masalah kecil. Kalian perlu bijak berkomunikasi danberbincang dari hati ke hati bagi memperbaiki hubungan persahabatan yang bermasalah itu.

2. Sikap saling menghormati harus diterapkan dalam hubungan persahabatan. Dengan ini, masing-masing akan tahu menjaga hati & perasaan antara satu sama lain. Jika anda menghormati orang lain, sudah tentu orang lain juga akan menghormati diri anda. 

3. Sifat cemburu harus dilontarkan jauh-jauh. Tidak semestinya kalian bersahabat, maka kalian perlu berdamping setiap masa. Bersedialah menerima hobi sahabat anda itu dengan hati yang terbuka tanpa rasa cemburu.

4. Dalam hubungan persahabatan, masing-masing harus berfikiran positif dan bersedia menerima kelebihanmahupun kelemahan satu sama lain.

5. Adalah lebih baik anda mencari seorang sahabat yang memiliki minat dan kecenderungan yang sama dengan anda. Dengan ini, masing-masing dapat berkongsi minat yang sama.

6. Jangan sempitkan fikiran anda dengan pemahaman mahupun kepercayaan anda sendiri. Sebaliknya, anda perlu menghargai dan menghormati pendapat atau pandangan orang lain. Paling tidak pun jadilah seorang pendengar yang baik.

7. Saling belajar agar masing-masing dapat menimba pengalaman dan pengetahuan baru selalu.

8. Jangan jadi talam dua muka. Masing-masing perlu mengamalkan sikap jujur dan ikhlas dalam persahabatan. 

9. Jangan mencampuradukkan masalah-masalah yang anda hadapi dengan persahabatan. Memang benar kalian boleh meluahkan perasaan namun jagan sampai sahabat anda itu turut rasa terbeban dengan permasalahan yang sedang anda hadapai itu. 

10. Pelihara pertuturan kalian agar masing-masing rasa dihormati dan dihargai.

Renung2 kan selamat beramal......

No comments:

Post a Comment

Gift From Heaven

Gift From Heaven Slideshow: Hiroshi’s trip to Kuala Lumpur was created with TripAdvisor TripWow!